ITF • 28 februari 2020
ITF publiceert rapport over veilige micromobiliteit
Interessante uitkomsten ITF onderzoek naar micromobiliteit
Het Internationaal Transport Forum (ITF) van de OESO heeft in februari 2020 een rapport gepubliceerd over de
veiligheid van micromobiliteit. In het rapport worden tien concrete aanbevelingen gedaan aan aanbieders van micromobiliteit en aan overheden. Belangrijk hierin is dat er nadrukkelijk aandacht gevraagd wordt voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers (fietsers, voetgangers, stepgebruikers etc.). De meeste winst kan behaald worden door steden op een andere manier in te richten en de interactie tussen kwetsbare verkeersdeelnemers en zwaardere voertuigen te verminderen. Nederland ligt hierin al voor op de meeste andere landen, door de hoge kwaliteit van (gescheiden) fietsinfrastructuur.
Verder stelt het rapport dat steps best in dezelfde categorie worden onderverdeeld als (elektrische) fietsen én dat de accidentologie van fietsers en steppers vergelijkbaar is. Dit wilt zeggen dat gebruikers van elektrische steps niet meer kans op een ongeval hebben dan fietsers.
Het integrale rapport kan hier
gedownload worden.


Op dinsdag 26 oktober 2021 heeft de Nederlandse MicroMobiliteitCoalitie (NMMC) een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer . De coalitie die is opgericht door 6 internationale marktleiders van deelvervoer via deelsteps (Bird, Bolt, Dott, Lime, TIER, Voi) maakt zich zorgen maken over het feite dat e-steps nog steeds niet toegelaten zijn in Nederland en dat nieuw voorgesteld beleid daar geen verandering in brengt (toelatingskader voor licht elektrische voertuigen (LEV). Wij vragen Nederland om niet het wiel opnieuw uit te vinden en stellen voor om regelgeving uit andere EU-lidstaten over te nemen waar al ervaring is opgedaan met het gebruik van e-steps.

Brussel Mobiliteit (het Ministerie van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) deed vorig jaar een studie naar het gebruik van deelsteps in de stad. De doelstelling van de studie was om te achterhalen wat het profiel is van de elektrische stepgebruiker (zowel deelstep als privé-step), alsook de verplaatsingswijzen die deze steps vervangen en de intermodaliteit die ze genereren. De studie concludeert dat er door de aanwezigheid van de steps in de stad een duidelijke verandering in de keuze van het vervoersmiddel (modal shift) gebeurt: sinds de introductie van elektrische deelsteps in het Brussels Gewest werden maar liefst 26% van de verplaatsingen die personen met een auto dachten af te leggen vervangen werden door een elektrische deelstep. Daarenboven werd 18% van de verplaatsingen die personen dachten af te leggen door middel van een klassieke taxirit of met een Uber (of gelijkaardig alternatief) tevens vervangen door een verplaatsing met een elektrische deelstep. Verder toont de studie dat deelsteps in Brussel voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. De helft van de gebruikers geeft aan dat ze de step regelmatig gebruiken om naar het werk te gaan, en meer dan één derde meldt dat ze de step regelmatig gebruiken voor vrijetijd 's avonds, aansluiting op het OV en het bezoeken van vrienden en familie. De volledige studie kan je hier downloaden.