Blog Layout

Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie • feb. 14, 2020

Breng e-steps veilig de Nederlandse weg op

Position Paper Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie

Met de recente presentatie van het OVV-rapport ‘Veilig toelaten op de weg - Lessen naar aanleiding van het   ongeval met de Stint’, is de discussie over modernisering van het toelatingskader voor innovatieve voertuigen in een nieuwe fase beland. Vooruitlopend op een Europees kader wordt gewerkt aan een nationaal toelatingskader voor alle licht gemotoriseerde voertuigen, waarin de minister tot een logische categorie-indeling wil komen. De Nederlandse Micro Mobiliteit Coalitie verwelkomt dit en verzoekt de minister om snel de nodige wijzigingen door te voeren, duidelijke (sub)categorieën aan te brengen en per categorie specifieke toelatingseisen te stellen. Ook verwelkomen wij de dialoog hierover met mobiliteitsorganisaties, gemeenten en marktpartijen. Vanuit onze internationale ervaring met regelgeving omtrent LEVs (Lichte Elektrische Voertuigen), zoals de e-step, dragen wij graag inhoudelijk bij aan het vormgeven van een nieuw toelatingskader.  

Lees de position paper van de Coalitie hier

door Web Master 27 okt., 2021
Op dinsdag 26 oktober 2021 heeft de Nederlandse MicroMobiliteitCoalitie (NMMC) een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer . De coalitie die is opgericht door 6 internationale marktleiders van deelvervoer via deelsteps (Bird, Bolt, Dott, Lime, TIER, Voi) maakt zich zorgen maken over het feite dat e-steps nog steeds niet toegelaten zijn in Nederland en dat nieuw voorgesteld beleid daar geen verandering in brengt (toelatingskader voor licht elektrische voertuigen (LEV). Wij vragen Nederland om niet het wiel opnieuw uit te vinden en stellen voor om regelgeving uit andere EU-lidstaten over te nemen waar al ervaring is opgedaan met het gebruik van e-steps.
door Brussel Mobiliteit 08 apr., 2020
Brussel Mobiliteit (het Ministerie van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) deed vorig jaar een studie naar het gebruik van deelsteps in de stad. De doelstelling van de studie was om te achterhalen wat het profiel is van de elektrische stepgebruiker (zowel deelstep als privé-step), alsook de verplaatsingswijzen die deze steps vervangen en de intermodaliteit die ze genereren. De studie concludeert dat er door de aanwezigheid van de steps in de stad een duidelijke verandering in de keuze van het vervoersmiddel (modal shift) gebeurt: ​sinds de introductie van elektrische deelsteps in het Brussels Gewest werden maar liefst 26% van de verplaatsingen die personen met een auto dachten af te leggen vervangen werden door een elektrische deelstep. Daarenboven werd 18% van de verplaatsingen die personen dachten af te leggen door middel van een klassieke taxirit of met een Uber (of gelijkaardig alternatief) tevens vervangen door een verplaatsing met een elektrische deelstep. Verder toont de studie dat deelsteps in Brussel voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. De helft van de gebruikers geeft aan dat ze de step regelmatig gebruiken om naar het werk te gaan, en meer dan één derde meldt dat ze de step regelmatig gebruiken voor vrijetijd 's avonds, aansluiting op het OV en het bezoeken van vrienden en familie. De volledige studie kan je hier downloaden.
door CROW & Connekt 30 mrt., 2020
Kennisplatform CROW en triple-helix netwerk Connekt hebben een interessant position paper geschreven over micromobiliteit. Met hun position paper initiëren CROW en Connekt de dialoog met publieke en private partijen. De auteurs zien de potentie van micromobiliteit.
Share by: