Blog Layout

CROW & Connekt • mrt. 30, 2020

Micromobiliteit, disruptie met grote gevolgen?

CROW & Connekt lanceren hun visie op micromobiliteit

Kennisplatform CROW en  triple-helix netwerk Connekt hebben een interessant position paper geschreven over Micromobiliteit.

Met hun position paper initiëren CROW en Connekt de dialoog met publieke en private partijen. Vervolgens willen ze komen tot een kennisagenda en een aantal producten definiëren ter ondersteuning van beleid op dit vlak. CROW en Connekt dringen aan op een dialoog tussen overheden en marktpartijen om verder te komen met het bereikbaar en verkeersveilig houden van de stad, tot het ontginnen van een markt voor (elektrische) deelmobiliteit.
 
De auteurs van de position paper zien de potentie van micromobiliteit en -logistiek als bijdrage aan een schone, veilige en een beter bereikbare stad. Daarnaast geeft micromobiliteit een ruimer aanbod voor meer mensen. Met de juiste mate van service en beschikbaarheid voor de first- en last mile kan dit bijdragen aan de opgave van substitutie van privébezit van auto’s in steden. Ook de modal shift naar openbaar vervoer, lopen en fietsen past in dit doel.
 
In de position paper brengen de auteurs de handelingsperspectieven in kaart: het gebruik van planningsinstrumenten om richting te geven aan de ontwikkeling van micromobiliteit, het reguleren van het aanbod, het verbeteren van de infrastructuur, het verzamelen en delen van data, en het handhaven van regels.

Je kan het position paper lezen op de website van CROW

door Web Master 27 okt., 2021
Op dinsdag 26 oktober 2021 heeft de Nederlandse MicroMobiliteitCoalitie (NMMC) een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer . De coalitie die is opgericht door 6 internationale marktleiders van deelvervoer via deelsteps (Bird, Bolt, Dott, Lime, TIER, Voi) maakt zich zorgen maken over het feite dat e-steps nog steeds niet toegelaten zijn in Nederland en dat nieuw voorgesteld beleid daar geen verandering in brengt (toelatingskader voor licht elektrische voertuigen (LEV). Wij vragen Nederland om niet het wiel opnieuw uit te vinden en stellen voor om regelgeving uit andere EU-lidstaten over te nemen waar al ervaring is opgedaan met het gebruik van e-steps.
door Brussel Mobiliteit 08 apr., 2020
Brussel Mobiliteit (het Ministerie van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) deed vorig jaar een studie naar het gebruik van deelsteps in de stad. De doelstelling van de studie was om te achterhalen wat het profiel is van de elektrische stepgebruiker (zowel deelstep als privé-step), alsook de verplaatsingswijzen die deze steps vervangen en de intermodaliteit die ze genereren. De studie concludeert dat er door de aanwezigheid van de steps in de stad een duidelijke verandering in de keuze van het vervoersmiddel (modal shift) gebeurt: ​sinds de introductie van elektrische deelsteps in het Brussels Gewest werden maar liefst 26% van de verplaatsingen die personen met een auto dachten af te leggen vervangen werden door een elektrische deelstep. Daarenboven werd 18% van de verplaatsingen die personen dachten af te leggen door middel van een klassieke taxirit of met een Uber (of gelijkaardig alternatief) tevens vervangen door een verplaatsing met een elektrische deelstep. Verder toont de studie dat deelsteps in Brussel voornamelijk gebruikt voor woon-werkverkeer. De helft van de gebruikers geeft aan dat ze de step regelmatig gebruiken om naar het werk te gaan, en meer dan één derde meldt dat ze de step regelmatig gebruiken voor vrijetijd 's avonds, aansluiting op het OV en het bezoeken van vrienden en familie. De volledige studie kan je hier downloaden.
door ITF 28 feb., 2020
Het Internationaal Transport Forum (ITF) van de OESO heeft recent een rapport gepubliceerd over de veiligheid van micromobiliteit. In het rapport worden tien concrete aanbevelingen gedaan aan aanbieders van micromobiliteit en aan overheden.
Share by: