Onze visie op micromobiliteit

Onze visie voor Nederland

Breng deelsteps op een veilige manier op de Nederlandse weg

De Nederlandse Coalitie voor Micro Mobiliteit is blij met de komst van een een nieuw toelatingskader voor licht elektrische voertuigen en is verheugd dat de overheid hierover in overleg is gegaan met gemeenten en mobiliteitsorganisaties. In het bijzonder kan deelmobiliteit een nuttige rol vervullen in het vrijmaken van schaarse ruimte door de transitie van bezit naar gebruik van vervoersmiddelen. Duurzame micromobiliteit als alternatief voor de auto helpt daarnaast de uitstoot van schadelijke gassen terug te dringen. We zien dat de overheid al een aantal keuzes heeft gemaakt in het nieuwe toelatingskader. Over een aantal van die keuzes zijn we bezorgd:

  1. De invoering van een veilig LEV toelatingskader wordt steeds uitgesteld. De relatief lichte e-steps voor het vervoeren van 1 persoon worden onder de huidige regelgeving gelijkgesteld aan grote bakfietsen voor goederenvervoer en meerpersoonsvervoer onder de noemer Bijzondere bromfietsen. Het gebrek aan passende regelgeving zorgt voor onduidelijke situaties voor consumenten, gemeenten en bedrijven:
    1. Consumenten kunnen ongekeurde e-steps wel legaal aanschaffen, maar mogen er niet legaal de openbare weg mee op. Toch zien we deze ongekeurde steps steeds vaker op de weg in Nederland. Dit brengt veiligheidsrisico’s met zich mee, veel consumenten rijden daarnaast (onbewust) onverzekerd rond. 
    2. Gemeenten mogen e-steps momenteel niet opnemen in hun plannen voor deelmobiliteit en kunnen daarom nu niet alle vormen van deelmobiliteit testen. Dit remt de overgang van de auto naar andere, duurzame vervoersvormen in stedelijke gebieden en beperkt de mogelijkheden om het OV te ontlasten tijdens de spits.
    3. Aanbieders van deelmobiliteit die in de hele EU actief zijn mogen niet in Nederland hun e-steps aanbieden, terwijl sommige steden wel vergunningssystemen voor deelmobiliteit klaar hebben voor gebruik. Door de Duitse autoriteiten uitgebreid geteste e-steps, die over de grens voor deelvervoer worden gebruikt, worden in Nederland vooralsnog niet toegelaten. Niet alleen consumenten en gemeenten ondervinden hinder daarvan, maar ook werkgelegenheid bij aanbieders van deelvervoer in Nederland wordt daarmee zeer beperkt.

  2. Wij roepen de Minister daarom op om te kijken naar  Duitsland voor een snelle en veilige oplossing om e-steps toe te laten op de openbare weg. Dit zou kunnen via een tijdelijke toelating op basis van het  Duitse regime totdat er een EU-regime of nationaal LEV-kader is

  3. Wij roepen de Minister op om consistent en op basis van wetenschappelijke inzichten LEV-categorieën in te delen, door te kijken naar snelheid, afmetingen, massa en impact in geval van een ongeval. De beslissing om onderscheid te maken tussen de e-fiets (categorie 1a) en de e-step (categorie 1b), twee typen voertuigen die in aard en functionaliteit veel op elkaar lijken, is wetenschappelijk niet houdbaar.

  4. De coalitie wil er bij de minister op aandringen het eerder genomen besluit over het toezichtstelsel te heroverwegen op basis van EU-ontwikkelingen. In de brief van 1 oktober jl. van de minister werd aangegeven dat een systeem van zelfcertificering voor categorie 1-voertuigen, gebaseerd op Europese normen, werd overwogen. In de brief van 14 december werd echter, zonder duidelijke motivatie van de overwegingen en argumenten die hieraan ten grondslag liggen, aangegeven dat een dergelijk systeem niet geschikt werd geacht voor alle voertuigen in categorie 1, ondanks het feit dat onlangs ook voor e-steps een EU-norm EN 17 128 is ingevoerd. Bovendien gaat de minister hiermee voorbij aan het advies dat onderzoeksbureau TRL in het voorjaar heeft gezonden aan de Europese Commissie, waarin duidelijk gesteld wordt dat typegoedkeuring een te zware maatregel is voor lichte LEVs, zoals e-steps en e-fietsen (TRL, Study on market development and related road safety risks for L-category vehicles and new personal mobility devices, March 2021, p. 29). 

De voordelen van deelsteps

Nederland staat bekend als innovatief land met vooruitstrevende denkbeelden. Bij dit imago past de introductie van voertuigen die een positieve impact hebben op de samenleving, op toekomstbestendige wijze. De voordelen zijn legio.

Ons voorstel

  1. E-steps horen in dezelfde categorie thuis als elektrische fietsen. Dit zorgt voor duidelijkheid voor gebruikers, producenten en andere weggebruikers.

  2. Hanteer daarom een maximumsnelheid van 25 km/h voor een veilige en harmonieuze integratie van e-steps in het (fiets)verkeer. Deze maximumsnelheid zou immers overeenkomen met de maximumsnelheid van elektrische fietsen.

  3. Stel daarnaast de gebruikerseisen voor een deelstep gelijk aan die voor een elektrische fiets.

  4. Hanteer voor toelating van deelsteps op de weg de EN17128 norm voor de technische vereisten en maak gebruik van een systeem van zelfcertificering.

  5. Een te laag motorvermogen kan veiligheidsrisico’s opleveren. Stel daarom een redelijke grens van 500 tot 1000 watt vast voor het motorvermogen van steps.

Deze visie sluit aan bij wat experten zeggen

Share by: